Šiandienos spaudoje, internete ir televizijoje, daug kalbama apie pokyčius. Pokyčiai sukelia chaosą ir jame reikia žmogaus  gebėjimo įžvelgti tai, kas yra aplinkui, koks yra poreikis ir atitinkamai pritaikyti veiksmus, kurie spręstų kylančias problemas. Tačiau spręsdami vieną problemą, sukuriame kitas problemas, kurios yra šiek tiek kitokios nei buvo prieš tai. Taip vyksta augimas. Jeigu visą šią koncepciją perkeltume į verslą, galime pastebėti tą patį, nes įmonės visada sprendžia problemas kažkam sukuriant vertę. Iš pirmo žvilgsnio visa tai labai paprasta ir suprantama.

Gintautė Černiauskė - Manager.LT Akademija lektorė, verslo konsultantė

Kol patenkinamas kliento poreikis, sėkmė lydi abi puses, tiek klientą, tiek ir verslą, tačiau kas vyksta, jei nors viena pusė pakeičia įprastus sprendimus? Jūs puikiai žinote patys… Tai atsitinka nuolat, nes verslo aplinka, verslo modelis nuolat kinta ir keičiasi, nes galbūt, paslauga naudojasi jaunesnė karta kuri orientuota į Internetą, galbūt atsiranda pašonėje naujas konkurentas, kuris pasiūlo tą pačią prekę pigiau ir daugelis kitų faktorių, kurie įtakoja Jūsų verslą. Tada kyla klausimas, ką daryti, kad priešiški „virusai“ aplenktų įmonę ir veiklos rezultatai išliktų saugūs?

Paimkime keletą pavyzdžių, kuriuos sutinkame kasdien darbe. Pavyzdžiui, įmonės, kurios yra tik pradėjusios savo veiklą, paprastai stokoja pinigų verslo pradžiai, nes reikia lėšų marketingui, reikia talentingų žmonių, kurie generuotų idėjas, reikia lėšų socialiniam viešinimui, kad apie paslaugas ar prekes sužinotų ne tik kolegos, bet ir kiti žmonės. Jeigu savininkas pavargsta nuo nuolatinių krizių ir tai užsitęsia ilgai laike, įmonė palaipsniui praranda konkurencingumą, kur galų galiausiai miršta.

Kitos įmonės kurios suvaldė krizes, ieško būdų kaip maksimaliai padidinti pajamas ir pinigų srautus. Čia pastebime du vyraujančius verslo tipus, pirmas – kai verslas jau vykdomas gal 10-20 metų ir antras tipas-kai savininkai, kuria visą įmonių grupę.

Kokios čia dažniausiai pasitaiko klaidos?…

Panagrinėkime pirmą atvejį, tai įmonės kurios vykdo verslą gal 10-20 metų. Drąsiai galime sakyti, kad šios įmonės jau įvaldžiusios verslą Lietuvoje ir dažnai už jos ribų, tačiau per didžiulį darbų krūvį jos pamiršta atsigręžti į įmonės vidų, kad palaipsniui sukurtų vidaus kontrolės sistemą, per kurią būtų kontroliuojamas pelningumas, darbų rezultatas ir motyvacija. Paimkime situaciją iš gyvenimo, jeigu turime automobilį, kuris gerai atrodo iš išorės, tačiau viena variklio detalė yra susidėvėjusi ir ją būtina pakeisti. Kažkiek laiko galite važiuoti šia mašina, tačiau jos greitis mažėja ir galbūt naudoja daugiau degalų ir yra rizika, kad kelyje gali visiškai sustoti.

Sprendimo būdai gali būti įvairūs, vienas iš jų – pakeisti mašiną kita. Kitas būdas- važinėti į įvairius autoservisus ir klausinėti, ką daryti, kokią naują detalę nupirkti, kad paspartinti tos mašinos greitį ir pridėti kaip papildomą, tačiau taip didinama automobilio savikaina, o problema neišsprendžiama. Dar kitas būdas yra išardyti variklį, pakeisti detalę ir toliau saugiai važinėti, tačiau šis variantas kainuoja brangiau ir reikės daugiau laiko problemai išspręsti. Versle yra tas pats, ateina metas, kai naudojamą vidaus kontrolės sistemą reikia peržiūrėti iš esmės, patobulinti, kad verslas kurtų daugiau efektyvumo, o problemos nebesikartotų.

Pažvelkime į antrą atvejį – kai verslo modelis plečiasi į plotį, tai yra kuriamos vis naujos įmonės, tačiau nėra maksimizuojama teikiama vertė klientui. Taip įmonių grupė uždengia vienos įmonės nuostolius kitos įmonės pelnu, o tai reiškia, kad verslas praktiškai sukasi tame pačiame rate galbūt 5 ar 15 metų. Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo gerai, nes uždirbamos pajamos, yra pelnas ir verslas vyksta. Tai kuria saugumą, tačiau pamirštama, kad visos grupės veikla būtų sėkminga, reikalinga optimizuoti kiekvieną įmonę vertės klientui kūrimo prasme. Jei įmonė stovi vietoje ir ji neauga, tada praranda unikalumą rinkoje, nes praleido galimus pokyčius ir augimo galimybę. Jeigu turite verslą, pamastykite – kiek laiko sukasi verslo ratas tame pačiame lygmenyje?

Pasak verslo ir finansų analitikės Gintautės Černiauskės, verslas tampa sėkmingas tik tuomet, jeigu trumpalaikiai sprendimai perdengia ilgalaikę strategiją, o verslo varomoji jėga yra vizija, kuri perduodama per savininko matymą ir ją supranta darbuotojai. Vizija įgyvendinama per kasdienius pokyčius, kuriuos įmonė išgyvena tobulindama paslaugų ar prekių kokybę, kurdama vidaus kultūrą, patikimumą ir atsakomybę prieš klientą. Įmonės sėkmė visada yra apribota laike ir verslo greityje, todėl būtina turėti verslo žaidimo planą, kad bet kuriuo metu butų galima koreguoti sprendimus ir nukreipti sėkmės link.

Gintautė Černiauskė atlikdama verslo vertinimus pastebėjo, kur įmonėse formuojasi nuostoliai, kodėl jie atsirado, kokios jų šaknys, kokie verslo mokumo, apyvartumo, likvidumo, pelningumo rodikliai, koks verslo greitis, kokia įmonės vertė  bei efektyvumas. Tai apjungia visus įmonės lygius ir tarpusavio sąsajos tampa kaip įmonės gyslos, kuriomis teka gyvybiškai svarbi informacija reikalinga vadovams priimti verslo sprendimus. Įmonės veiklos įvertinimas tai tyrimas, kuris parodo, kur įmonė „serga“ ir kokių „vitaminų“ jai trūksta, kad panaikinti tuos modelius, kurie sunaudoja įmonės resursus, laiką ir pinigus. Čia panašu į tai, kai gydytojas išrašo vaistų receptą, kad pasveikti.

Atlikus veiklos įvertinimą (20 lapų įvertinimo ataskaitą) ir suteikus verslo konsultacijas, įmonei suteikiamos tikslios nuorodos, kaip pakeisti sprendimus jau dabar, kad uždirbtumėte didesnes pajamas ir pelną ateityje. Tai didžiulė vertė valdymo sprendimams priimti,  nes dar senovėje buvo sakoma „laikas yra pinigai“. Galima paprastai paskaičiuoti, kiek padidėtų įmonės vertė ir verslo greitis, jei įmonė tokias pačias pajamas uždirbtų per trumpesnį laiką nei dabar…

Gintautė Černiauskė
Manager.LT Akademija lektorė, verslo konsultantė


Gintautės Černiauskės vedami verslumo, verslo pradžios ir verslo vystymui skirtus mokymus

Verslo pradžia nuo verslo idėjos - Manager.LT Akademija

Verslo pradžia nuo verslo idėjos

Šie verslumo mokymai yra skirti dar tik svarstantiems apie nuosavą verslą. Mokymų tikslas yra padėti dalyviams išgryninti galimas verslo idėjas, suprasti apmokestinimo mokesčiais skirtumus ir sustiprinti savo pasitikėjimą pradėti nuosavą verslą – „dirbti sau“.


Verslo planavimas - nusprendusiems kurti nuosavą verslą

„Verslo planavimas – nusprendusiems kurti nuosavą verslą“

„Verslo planavimas – nusprendusiems įkurti nuosavą verslą“ mokymų tikslas yra supažindinti su verslo veiklos planavimu, galimybių paieška, mokesčių sistema, suprasti veiklos rodiklius, kurie parodo veiklos efektyvumą.


Veiklos planavimas verslo pradžioje - verslo savininkams ir vadovams

„Veiklos planavimas verslo pradžioje – verslo savininkams ir vadovams“

Ankstyvos stadijos verslų savininkams ir vadovams organizuojamų mokymų „Veiklos planavimas verslo pradžioje“ tikslas – stiprinti žinias apie pelningos veiklos organizavimą, pardavimo būdus, plėtros galimybes ir strateginį mastymą organizuojant veiklą.

KPI rodikliai, finansai ir darbuotojų motyvaciją

KPI rodikliai, finansai ir darbuotojų motyvaciją (Įmonių savininkams ir vadovams)

Būdami įmonės vadovu ir lyderiu, Jūs turite didesnius iššūkius, nei kiti žmonės, ir nuolat siekiate efektyvinti įmonės veiklą. Patyrus su karantinu susijusius iššūkius, įmonių vadovai privalėjo priimti daug įvairių sprendimų, ir jų nemažai dar laukia ateityje. Galbūt su šiais iššūkiais susiję ir iškelti Jūsų tikslai sau bei įmonei yra didesni nei kada nors buvo, tačiau reikalingiems sprendimams priimti laiko yra mažiau nei bet kada.