Gyvenimo aprašymas – pirmas darbo ieškančio žmogaus prisistatymas darbdaviui. Tad svarbi kiekviena smulkmena, net ir e. pašto adresas ar nuotrauka. Manager.LT specialistai atsitiktine tvarka iš savo duomenų bazės parinko 2000 gyvenimo aprašymų (CV) ir atliko jų analizę. Tyrimas parodė, kad apie pusė žmonių ruošdami savo CV naudoja netinkamą e. pašto adresą ir nuotrauką.

Efektyvi personalo atranka, Manager.LT Akademija

44% žmonių savo gyvenimo aprašyme nurodė e. pašto adresą, kuris nėra tinkamas. Žemiau, lentelėje pateiktos dažniausiai daromos klaidos. Tinkamais e. pašto adresais laikytini tie, kurie sudaryti iš vardo ir pavardės, pavyzdžiui, vardenis.pavardenis@…, v.pavardenis@…, vardenis.p@… ar netgi vardpavard@… . Tinkamai sudarytų e. pašto adresų buvo 56%.

1. lentelė. Dažniausiai daromos e. pašto klaidos CV.

TrūkumasProcentas
E. pašto adresas – daikto, gyvūno ir t.t. pavadinimas18,5%
E. pašto adresas – vardo vedinys17,6%
E. pašto adrese yra skaičių13,3%
Labai juokingas e. pašto adresas4,4%
E. pašto adrese yra iškreipta pavardė2,5%
E. pašto adresas – nesuprantama simbolių kombinacija1,1%
Visiškai netinkama e. pašto galūnė (pašto paslaugos tiekėjo pasirinkimas)1,1%
Svetimas e. pašto adresas1,1%
Darbinis e. pašto adresas0,5%
E. pašto adresas su akivaizdžiomis klaidomis (neveikiantis)0,1%

Dažniausiai daroma klaida – kai vietoje vardo ir pavardės nurodoma kokia nors žmogaus ypatybė (pvz., gudruolis@…lt), daikto ar gyvūno pavadinimas (lape@…lt). Tokią klaidą daro 18,5% žmonių. Beveik tiek pat žmonių – 17,6% – vietoje vardo nurodo vardo vedinį, pavyzdžiui, Robertas įdeda e. paštą robiux@…lt, arba Laura – lauruuuuchiukas@…lt. 13,3% e. pašte naudoja skaičius, dažniausiai amžių arba gimimo datą.
Retai pasitaikanti, bet labai pavojinga klaida yra visiškai netinkama e. pašto galūnė (pasirinkto pašto paslaugos tiekėjo adresas), pavyzdžiui …@sexy.lt. Tokią klaidą daro apie 1% žmonių. Maždaug vienas iš šimto žmonių savo gyvenimo aprašyme nurodo ne savo, o vyro, žmonos ar vaikų e. pašto adresą.

Dažniausiai CV naudojamas „gmail“ e. paštas. Jį naudoja apie 40% žmonių. 18,25% nurodo „yahoo“ e. paštą, 17,85% – „one.lt“.

Manager.LT Vilniaus regiono vadovo, psichologo Antano Kairio komentaras: „E. pašto adresą į gyvenimo aprašymą žmonės dažnai deda nesusimąstydami, ką tai pasako apie juos. Dažnai naudojamas kažkada seniai seniai susikurtas e. paštas, kuris geriausiu atveju kelia šypseną, o blogiausiu – pristato žmogų iš neigiamos pusės. Šiais laikais nesunku susikurti naują e. paštą, kuris atrodytų taip: „vardenis.pavardenis@…”. Taip pat reiktų rinktis visuotiniai žinomą, rimtą pašto paslaugos teikėją ir vengti tų, kurie yra susiję su pažinčių tarnybomis ar pan. Labai neprotinga dėti vyro, žmonos ar vaiko e. pašto adresą – iš karto kyla abejonių, ar šis pretendentas išvis moka naudotis kompiuteriu.
Kuriant e. pašto adresą, taip pat reikėtų pagalvoti, kokią informaciją e. pašto gavėjas matys laukelyje „nuo“ / „from“. Pasitaiko, kad žmonės kurdami paštą, prisirašo netinkamų dalykų.“

49% asmenų nuotraukų, įdėtų į gyvenimo aprašymą (CV), yra su didesniais ar mažesniais, bet aiškiai pastebimais trūkumais.

2 lentelė. Dažniausi CV nuotraukų trūkumai

TrūkumasProcentas
Netinkamas fonas/aplinka22,8%
Netinkama žmogaus poza ar fotografavimo rakursas16,8%
Netinkama nuotraukos kokybė16,4%
Labai iššaukianti apranga6,6%
Nesimato žmogaus veido4,2%
Nuotraukoje yra dėmesį blaškančių objektų3%
Nuotraukoje yra pašalinių žmonių1,8%

Dažniausias gyvenimo aprašymuose esančių nuotraukų trūkumas (22,8%) – netinkamai parinktas fotografijos fonas ar aplinka, kurioje fotografuota. Dažnai fone matyti gamtos vaizdai, netvarkingas kambarys ir pan. 16,8% nuotraukų fotografuotos netinkamu rakursu arba ten pavaizduoto žmogaus poza nėra tinkama oficialesnei nuotraukai – šios nuotraukos dažniausiai būna tinkamos rodyti draugams ar dėti į pažinčių puslapius. Maždaug 16% nuotraukų kokybė yra netinkama – jos būna netinkamai sumažintos, per tamsios, žmogaus akys raudonos arba fotografuota mobiliu telefonu ir dėl to vaizdo kokybė prasta. Į šią kategoriją patenka ir nuotraukos, skanuotos iš dokumentų, su aiškiai matomu antspaudu ar vandens ženklais.

Manager.LT Vilniaus regiono vadovo, psichologo Antano Kairio komentaras: „Socialinės psichologijos tyrinėtojai seniai nustatė, kad fizinis žmogaus patrauklumas, pirmasis įspūdis apie jo išvaizdą – labai svarbus. Tai smarkiai įtakoja tolimesnius vertinimus. Nereta, kai patrauklus žmogus laikomas tinkamesniu kandidatu, nei yra iš tikro.
Pirmąjį įspūdį apie žmogų dažnai susidarome iš nuotraukos, pateiktos jo gyvenimo aprašyme. Ji turėtų būti kokybiška, pakankamai oficiali ir sudaranti gerą įspūdį apie žmogų. Reiktų vengti nuotraukų iš kelionių, vakarėlių. Dažnos klaidos – netinkamai parinktas fonas. Juk sovietų laikų durys ar plakatais nukabinėtos sienos nesudaro gero įspūdžio apie kandidatą, ypač, jei jis pretenduoja į aukštesnes pareigas.
Dažnai žmonės renkasi nuotrauką, kuri buvo daryta dokumentams. Tai nėra blogai, bet dažnai ji būna per statiška ir nuobodi. Kitas atvejis – išskirtinės, neįprastos nuotraukos. Jos dažnai sukelia susidomėjimą, tačiau ne visi žmonės jas vertina vienodai palankiai – tai gali sukelti ir susidomėjimą, ir atmetimą.“

Dr. Antanas Kairys
Manager.LT Akademija lektorius, verslo konsultantas, psichologas


Mokymai, kursai, seminarai:

Efektyvi personalo atranka - mokymai kursai

Užsakykite mokymus – „EFEKTYVI PERSONALO ATRANKA“